erikorgu.ee ja fitlap.ee keskkonnas pakutavate toitumiskavade analüüs


Analüüsi teostas: Reelika Õigemeel, Eesti Toitumisnõustjate Ühenduse juhatuse esimees
23.10.2017

Meedias on viimasel ajal üles kerkinud toitumiskavade tervislikkuse teema, mistõttu otsustas Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse juhtkond analüüsida Eesti turul tõenäoliselt enim kasutatavate toitumiskavade vastavust toitumissoovitustele.

Eesti Toitumisnõustajate Ühendus (ETNÜ) analüüsis mõlemast keskkonnast (erikorgu.ee 10.10.2017 ja fitlap.ee 16.10.2017) tellitud seitsme päeva toitumiskava (edaspidi menüü), mis koostati mõlemas keskkonnas automaatselt ETNÜ poolt sisestatud andmete alusel, milleks olid 36-aastane naisterahvas, pikkus 160 cm ja kehakaal 50 kg, keskmine treeningkoormus, soov kehakaalu langetada. Toitumiskava tellimisel muid erisusi ei märgitud (nt eritoitumine, rasedus, imetamine).

NB! Lähteandmete alusel on tegemist norm- ja alakaalu piiril oleva keskmise treeningkoormusega noore naisterahvaga, kes ei tohiks tegelikult kaalu langetada ning kellele ei tohiks koostada madala energia ja süsivesikute sisaldusega menüüd. Lähteandmed valiti spetsiaalselt selliselt, et kontrollida, kas programmid eristavad sisestatud parameetrite järgi arvutatava KMI alusel kaalulangust vajavaid inimesi nendest, kes tegelikult kaalulangetamist ei vaja. Seda on väga oluline eristada, et välistada kava tellimist ja kasutamist inimeste poolt, kes tegelikult kaalu langetada ei tohiks.

Kummagi toitumiskavaga kasutusjuhendit kaasas ei olnud. Fitlap.ee lehelt leiti see mõningase otsimise järel, kuid erikorgu.ee lehelt seda leida ei õnnestunud. Kodulehtedelt ei leitud ka toitumiskava aluseks olevaid põhimõtteid.

Anname eelnevalt ülevaate analüüsi koostamise aluseks olevatest soovitustest tervist toetava toitumiskava koostamiseks, mille aluseks on Põhjamaade(1) ja Eesti uuendatud toitumissoovitused(2):

Nr 1. Tervislikkuse tagamiseks on oluline eelistada toidu valmistamiseks töötlemata, naturaalset, värsket ja võimalusel ökoloogiliselt puhast või metsikult kasvanud toorainet.

Nr 2. Tasakaalus ja tervist toetav menüü koosneb kolmest suuremast ja vajadusel lisaks ühest kuni mitmest väiksemast toidukorrast.

Nr 3. Lõuna- ja õhtusöökide planeerimisel tuleb järgida taldrikureeglit, mille kohaselt peaks taldrikul olema 50% värsked salatid ja/või kuumtöödeldud aedviljad, 25% lisand (teravili, kartul või muu tärkliserikas aedvili) ja 25% valgurikas toit.

Nr 4. Tervist toetavas menüüs tuleb saavutada tasakaal kõikide makrotoitainete tarbimisel, sealjuures tagada rasvade tarbimisel optimaalne rasvhapete vahekord ning tagada vitamiinide-mineraalainete, kiudainete ja teiste ühendite, nagu nt fütotoitainete saadavus toidust.

Makrotoitainete vahekord tasakaalustatud menüüs peab jääma soovituslikesse vahemikesse (Põhjamaade toitumissoovitused(1)):
* Süsivesikute osakaal 45-60% (Eesti toitumissoovituste(2) kohaselt 50-60%)
sh kiudaineid min 25g naistel, 35g meestel (keskmiselt 13g 1000 kcal energia kohta)
* Rasvade osakaal 25-40% (Eesti toitumissoovituste(2) kohaselt 25-35%)
sh küllastunud rasvhappeid kuni 10%
sh monoküllastumata rasvhappeid 10-20%
sh polüküllastumata rasvhappeid 5-10%
sh transrasvhappeid alla 1% (kuni 2 g(2))
* Valkude osakaal 10-20%, üle 65-aastastel 15-20% (0,8-1,5g keha ühe kg kohta pikkuse alusel arvutatud normaalkaalu järgi arvestatult(2)).

Nr 5. Selleks, et tagada organismile vajalikud toitained, peaks menüüs pakkuma toiduaineid võimalikult mitmekülgselt kõikidest toidugruppidest ning optimaalsetes kogustes.

Toitumiskavade analüüsi tulemused

fitlap.ee keskkonnas pakutava seitsme toidupäeva menüü energia ja toitainete sisaldus teaduspõhisest nutriData(4) programmist keskmiselt (punaselt on märgitud nõuetele mittevastavused):

Saadud energia: 1294 kcal (soovituslik 1800-2100 kcal)
Süsivesikute osakaal: 31,7% (soovituslik (451)50-60%)
sh kiudaineid: 19,5 g (soovituslik min 25g)
Rasvade osakaal: 41,3% (soovituslik 25-35(401)%)
sh küllastunud rasvhappeid: 14,2% (soovituslik kuni 10%)
sh monoküllastumata rasvhappeid: 17% (soovituslik 10-20%)
sh polüküllastumata rasvhappeid: 7% (soovituslik 5-10%)
sh transrasvhappeid: 0,4g (soovituslik kuni 2g)
Valkude osakaal: 27%, 1,74g keha kg kohta (soovituslik 10-20%, üle 65-aastastel 15-20%, 0,8-1,5g keha kg kohta)

erikorgu.ee keskkonnas pakutava seitsme toidupäeva menüü energia ja toitainete sisaldus teaduspõhisest nutriData(4) programmist keskmiselt (punaselt on märgitud nõuetele mittevastavused):

Saadud energia: 1302 kcal (soovituslik 1800-2100 kcal)
Süsivesikute osakaal: 24,7% (soovituslik (451)50-60%)
sh kiudaineid: 16g (soovituslik min 25g)
Rasvade osakaal: 45,8% (soovituslik 25-35(401)%)
sh küllastunud rasvhappeid: 16,5% (soovituslik kuni 10%)
sh monoküllastumata rasvhappeid: 17,1% (soovituslik 10-20%
sh polüküllastumata rasvhappeid: 8,2% (soovituslik 5-10%)
sh transrasvhappeid: 0,2g (soovituslik kuni 2g)
Valkude osakaal: 29,5%, 1,87g keha kg kohta (soovituslik 10-20%, üle 65-aastastel 15-20%, 0,8-1,5g keha kg kohta)

Ületarbimine ehk milliseid toitaineid saadakse analüüsitud kavasid järgides liigselt.

Valkude osakaal ületas mõlemas analüüsitud menüüs (27% ja 29,5%) oluliselt soovituslikku ülempiiri (10-20%). Jagatuna keha ühe kilogrammi kohta 1,74g ja 1,87g (soovituslik vahemik 0,8-1,5g keha kg kohta).

Rasvade osakaal (41,3% ja 45,8%) ületas soovituslikku ülempiiri (25-35%, max 40%(1)), sealhulgas küllastunud rasvhapete osakaal (14,2% ja 16,5%) ületas oluliselt soovituslikku piiri (kuni 10%). Kõikide riikide toitumisjuhised toovad 10% ülempiiriks ning seda ei tohiks ületada ei kaalu langetamisel ega ka sportlaste menüüdes.

Rasvade osakaal võib menüüs olla 40% lähedal vaid juhul, kui valdav osa rasvadest saadakse taimset päritolu toitudest ning küllastunud rasvhapete osakaal ei ületa 10%.(1)

Alatarbimine ehk millistest toitainetest tekib suure tõenäosusega neid kavasid järgides puudus.

Energia sisaldus (1294 kcal ja 1302 kcal) oli liiga madal. Seda ka juhuks, kui on vaja kehakaalu langetada,

Siinkohal on oluline märkida, et lähteandmete alusel on toitumiskava tarbima pidanud isik 50 kg kaaluv ja 160 cm pikk täiskasvanud naine, kes ei tohiks kaalu langetada, kuna tema KMI on 19,5, mis on normaalkaalu alampiir.

Süsivesikute osakaal (31,7%, 112,56g päevas ja 24,7%, 96,74g päevas) on pea poole väiksem soovituslikust (50-60%, min 45%(1)).

Kiudainete kogus (19,5g ja 16g) ei kata soovituslikku kiudainete minimaalset vajadust (25-35g).

Mõlema kava puhul oli väike puudujääk nii osadest vitamiinidest kui ka mineraalainetest, mille saadavus peab olema toiduga tagatud. Folaate (oluline foolhappe allikas) oli vastavalt 249µg ja 266µg (min 300µg), kaltsiumi, 558mg ja 521mg (min 800mg), magneesiumi, 249mg ja 254mg (min 320mg), rauda, 12,5mg ja 10,7mg (min 15mg), joodi 67mg ja 71mg (min 150mg) ja fitlap.ee menüüs oli puudus lisaks ka kaaliumist, 2929mg (min 3100mg).

Mõlemas menüüs jäi soovituslikust väiksemaks ka tarbitud vedeliku kogus.

Toidugruppide saadavuse analüüs(5) (punaselt on märgitud nõuetele mittevastavused):

 

Toidugrupp fitlap.ee portsjonid keskmiselt erikorgu.ee portsjonid keskmiselt

 

Märkused
Köögiviljad 3,48 portsjonit (393g) päevas 3,72 portsjonit (348g) päevas Köögivilju oli antud nädala menüüdes soovituslik miinimum. Minimaalne on 3 portsjonit(3), kuid piisava koguse mikrotoitainete saamiseks võiks neid olla 5 portsjonit (500g).

 

Tärkliserikkad aedviljad 0,87 portsjonit (87g) päevas 0,28 portsjonit (28g) päevas Nende kogus oli madalam soovituslikust miinimumist. Optimaalne on 1-2 portsjonit ehk u 100-200g päeva peale jagatuna(3).

 

Pähklid, seemned, rafineerimata taimeõlid 2,9 portsjonit (19g) päevas 4,8 portsjonit (36g) päevas Selle toidugrupi kogus oli liiga väike fitlap.ee menüüs. erikorgu.ee menüüs oli toidugrupi soovituslik kogus tagatud, kuid mõlemas menüüs oli liiga madal terviktoitude ehk pähklite-seemnete osakaal, vaid 0,9 portsjonit (9g) ja 0,6 portsjonit (6g). Antud toidugruppi peaks olema menüüs minimaalselt 4 portsjonit (10g on pähklite-seemnete ja 5g toiduõlide portsjoni suurus)(3)

 

Puuviljad, marjad 2,78 portsjonit (278g) päevas 1,39 portsjonit (139g) päevas Puuvilju oli fitlap.ee menüüs piisavalt, kuid marju nende menüüs ei olnud. Erikorgu.ee menüüs jäi kogu toidugrupi kogus liiga väikseks, menüüs esines ka marju. Seda toidugruppi on tervislik tarbida rohkem (2-3 portsjonit ehk kuni 300g)(3), eelistades seejuures puuviljadele erinevaid marju.

 

Teraviljad 0,81 portsjonit päevas kuivainena (27g) ja

0 portsjonit päevas leiva-toodetena (0g)

 

0,93 portsjonit päevas kuivainena (31g) ja

u 0,96 portsjonit päevas leiva- ja kuivikutoodetena (24g)

 

Teravilju oli menüüs liiga vähe. Neid tuleks tarbida vähemalt 5-6 portsjonit päevas, millest u 2-3 portsjonit (portsjoni suurus u 35g)(3) võib tarbida leivatoodetena ja ülejäänud teraviljadest valmistatud roogadena (portsjoni suurus 100g kuumtöödelduna)(3). Eelistada tuleks täisteravilju.

 

Kaunviljad 1,73 portsjonit (44g) päevas keskmiselt 0,57 portsjonit (17g) päevas keskmiselt Kaunvilju oli menüüdes piisavalt.

Soovituslik on 1-2 portsjonit nädalas (60-100g, st keskmiselt päevas u 10-15g).

 

Kala, muna, linnu-, loomaliha 6,38 portsjonit (319g) päevas 6,86 portsjonit (343g) päevas Antud menüüdes oli liiga suur kogus linnuliha (87g ja 141g iga päev) ja loomalihatooteid (112g ja 75g iga päev). Kala osas oli täidetud miinimumsoovitus (2-3x nädalas), keskmiselt 28g ja 33g päevas), muna kogus oli liiga suur (92g ja 94g päevas). Selle toidugrupi (liha, kala, kana) osakaal võib olla kuni 3 portsjonit (portsjoni suuruseks keskmiselt 50g)(3).
Piim ja piimatooted 3,92 portsjonit (196g) päevas 1,22 portsjonit (61g) päevas Piimatoodete osakaal fitlap.ee menüüs oli liiga kõrge (valdavalt kasutati menüüs rammusaid piimatooteid, nagu erinevad juustud, üle 20%-lised koored, rasvane kohupiim). erikorgu.ee menüüs vastas piimatoodete osakaal soovitustele, kuid ka selles menüüs kasutati valdavalt rammusaid piimatooteid, nagu erinevad juustud, üle 20%-lised koored, rasvane kohupiim. Piima ja piimatooteid ei ole tervislik järjepidevalt tarbida üle 2-3 portsjoni. Ühe portsjoni suurus olenevalt piimatootest varieerub 5-200g(3) piires.

 

Lisatud suhkrud 0,2 portsjonit (2g) päevas 0,5 portsjonit (5g) päevas Selle toidugrupiga menüüdes ei liialdatud, neid oli kasutatud minimaalselt.

 

Töödeldud (rafineeritud, hüdrogeni-seeritud, pool-valmis- ja valmis-) tooted

 

7x esindatud, 5x suitsusinki ja 2x valmistoitu 1x esindatud, suitsu- või keedusink Fitlapis oli see toidugrupp esindatud 7x, erikorgu.ee-s ühel korral.

Kokkuvõtteks

Analüüs on teostatud nii Nutridata toitumisprogrammiga kui toidugruppide portsjonite põhiselt.

Keskkondades puuduvad viited menüüde koostamise aluseks olevatele tõenduspõhistele soovitustele ning konkreetsed viited sellele, kas menüü on mõeldud teatud perioodiks kaalulangetajale või kogu perele tervisliku toitumise näidiseks.

Kehakaalu langetamisele suunatud menüüde korral peaks olema toodud välja konkreetsed põhimõtted, kuidas menüüd on koostatud ning viidatud sellele, missuguse toimemehhanismiga nad kaalu langetavad.

Viited:
(1) Põhjamaade Toitumissoovitused
(2) Eesti Toitumissoovitused
(3) Toidusoovitused, portsjonite suurused, toitumine.ee
(4) nutriData toitumisprogramm
(5) Toidusoovitused, päevane portsjonite arv, toitumine.ee